środa, 28 luty 2024

S Sport i turystyka

Trening w zimie - Jak dbać o zdrowie i kondycję

Właściwy czas na działanie

Najbardziej stosowną porą dnia na trening zimą jest okres, kiedy temperatura jest najwyższa. To zwykle godzina 12 bądź popołudnie. Unikaj ćwiczeń rano bądź późnym wieczorem, kiedy temperatura spada do minimum. Co więcej, kiedy jest ciemno zwiększa się niebezpieczeństwo kontuzji, tym samym staraj się uprawiać aktywność fizyczną przed wieczorem

Sztuka ubierania się w sezonie zimowym

Właściwy strój to klucz do zachowania ciepłoty i wygody w toku ćwiczeń w zimie. Przedstawiamy kilka wskazówek odnośnie odzieży:
- Warstwy ubrań - Ubieraj się w warstwy, rozpoczynając od lekkiej warstwy podstawowej, która absorbuje pot, a w następnej kolejności dołącz warstwę izolacyjną i wierzchnią, chroniącą przed wiatrem i deszczem.
- Ochrona głowy- Ciepło czmycha z organizmu poprzez głowę, dlatego noszenie czapki albo opaski na uszy jest zasadnicze.
- Ochrona rąk - ręce są szczególnie wystawione na mróz, w związku z tym warto zaopatrzyć się w właściwe rękawice.
- Pewne buty - Dobierz obuwie dające utrzymanie ciepła i przyczepność do śliskich powierzchni.

Sztuka rozgrzewania przed zimowymi ćwiczeniami na świeżym powietrzu

Przed zapoczątkowaniem ćwiczeń w zimie, dbaj o skrupulatne rozgrzanie ciała. Zrób kilka dynamicznych rozgrzewek, np. podskakiwanie na skakance czy trucht w miejscu, tak aby wzmóc krążenie krwi i przygotować mięśnie do pracy. Po ćwiczeniach nie zaniedbuj rozciągania, ażeby ustrzec się zakwasów.

Dlaczego nawadnianie jest istotne w trakcie zimowych treningów

Zimą bez trudności można zapomnieć o nawodnieniu organizmu, ale strata płynów w następstwie pocenia się nadal występuje w toku ćwiczeń na zimnym powietrzu. Nie zapominaj, żeby popijać wodę w czasie treningu, aby ustrzec się odwodnienia.

Zimowe akcesoria sportowe - Co warto mieć?

Pożądane byłoby rozważyć kupno paru zimowych akcesoriów, które są w stanie polepszyć komfort treningu, przykładowo okulary przeciwsłoneczne, ażeby osłonić oczy przed szkodliwymi czynnikami i osłony na nos i usta.

Trening w zimie a adaptacja do okoliczności

Zimowe okoliczności pogodowe mogą zmieniać się bezustannie, zatem nie wahaj się dostosować swoje programy ćwiczebne, jeżeli aura się pogorszy. Czasami przeniesienie ćwiczeń do wnętrza budynku czy też możliwość innej formy aktywności może być optymalnym wyjściem.

Podsumowując, trening na rześkim powietrzu w zimie może bywa sprawą przyjemną, o ile mamy poprawne przygotowanie oraz świadomość ryzyka. Dobranie garderoby, właściwe ćwiczenia rozruchowe jak również przezorność w wyborze godziny treningu są w stanie pomóc Ci uniknąć kontuzji i przeziębień. Nie zapominaj również o słuchaniu swojego ciała i korygowaniu ćwiczeń do istniejących czynników pogodowych.

logo 02

Redakcja:

ul. Bursztynowa 31, Lublin

Email:

Csowo@sitte.pl

Tel:

+48 606 281 023